Cześć,
Rady z tego artykułu przydadzą się zarówno inwestorom, jak i właścicielom firm. Gdyż inwestowanie na GPW poleg na kupowaniu przyszłości danej spółki. Dlatego postaram się opisać 3 najważniejsze rzeczy, które decydują o sukcesie firmy.
1. Wyjątkowy/unikalny produkt.
To nie produkt sprawia, że klienci kupują, a marketing. Jednak dobry produkt powoduje, że klienci wracają i polecają go znajomym.
Firmy, które odnoszą największy sukces na rynku mają przewagę np. jakością, unikalną recepturą, wytrzymałością itd.
Popatrz na takich gigantów jak Coca-Cola, Starbuks, czy Apple.
Coca-cola = oryginalna receptura i wyjątkowy smak.
Starbucks = eksperci w parzeniu kawy
Apple = innowacyjne produkty.
Musisz znaleźć swoją przewagę na rynku. Gdy nie możesz znaleźć przewagi w produkcie to szukaj jej w dostawie, czy sposobie produkcji. Domino’s nie osiagnęła przewagi na rynku, dzięki pizzy. Spółka osiągnęła przewagę przez błyskawiczny czas dostawy.
2. Wyjątkowy lider
To zarząd i prezes decyduje o losach firmy.
Zobacz co się stało z Apple, gdy odszedł Steve Jobs. Praktycznie stanęli na skraju bankructwa. Po jego powrocie firma stanęła na nogi.
Świetną firmą rządza właściwi ludzie.
Dobry lider nie tylko jest koniem napędowym całej spółki, ale również potrafi motywować i inspirować szespół.
Cechy dobrego lidera
- pesymizm krótkoterminowy, optymizm w długiej perspektywie
- zaufanie
- potrafi przyznać się do błędów
- osoba pozytywna, inspirująca innych
- pewność siebie
- samodyscyplina
Wydaje się, że prezes nic nie robi, poza sprawdzaniem sprawozdań.
Tymczasem liderzy często pracują więcej i ciężej, niż cały zespół. Elon Musk (ten od Tesli i PayPala) pracuje po 14h na dobę. Warren Buffett czyta od 600-1000 stron dziennie. Billy Gates spał pod stołem w biurze.
3. Dobra cena.
Dobra cena nie jest równoznaczna z niską ceną. Twoja cena musi być adekwatna do produktu jaki oferujesz. Twoje ceny mogą być kilkukrotnie wyższe, niż konkurencji. Dzięki wyższej cenie produkt jest postrzegany jako lepszy, a Ty masz wyższą marżę. Tym samym przyciągasz lepszych klientów. Klient, który patrzy na cenę jest słabym klientem.
Zawsze zastanawiaj się jak możesz zwiększyć jakość i tym samym zwiększyć cenę produktu.
Pamiętaj, że większość decyzji zakupowych odbywa się pod wpływem emocji. Gdy czegoś chcemy cena nie gra roli.
Mam nadzieję, że wdrożysz te 3 elementy do własnej działalności.
Albo uwzględnisz je w swoich inwestycjach.
Pozdrawiam,
Adrian Kołodziej